2016. január 30., szombat

Mit kell tegyünk?

"Péter pedig azt mondta nekik: Térjetek meg és keresztelkedjetek meg mindnyájan Jézus Krisztus nevében bűneitek bocsánatára, és megkapjátok a Szentlélek ajándékát." Apostolok Cselekedetei 2, 38

"Mert kegyelemből nyertetek üdvösséget, hit által, és ez nem tőletek van, Isten ajándéka ez, nem cselekedetekből, hogy senki se dicsekedjék." Efézus 2,8-9

Nagyon komoly Ige az Apcsel 2,38, és nagyon fontos kontextusában értelmeznünk. El lehet csúszni könnyen, ha az Igét nem az Igével, a szövegkörnyezetéből kiragadva értelmezzük. Józanul, bölcsen, hittel kell járnunk a felületes következtetések levonása helyett.

Mit nem jelent az Ige? 

1. A 38. vers nem jelenti azt, hogy a Szent Lélek jutalom. Ha megtérsz, és megkeresztelkedsz, ezért kapod a Szent lelket. Ügyes voltál, megérdemled.

Nem. Ezzel pontosan szembemegy az, hogy az üdvösség ajándék, hogy senki sem dicsekedjék, mint az Efézusi levél fenti igeszakaszában olvasható. Vagy elég ha megnézzük Péterék tetteit Jézus mennybe menetele után. Péter kapkod, Krisztus elmegy, és egyből megteszik Mátyást apostollá. És kapják a Szent Lelket. Mert olyan ügyesek voltak az apostollá tételben? Nem, hanem mert Krisztus hűséges, megígérte, hogy elküldi a vigasztalót, és el is jön.

2. Nem jelenti azt, hogy a Szent Lélek a keresztelés/bemerítkezés során, azt követően adódik az embernek. Tehát előtte még nem kapod a Szent Lelket, a bemerítkezéskor meg hopp!, megkapod.

Nem. Ezek szerint egy emberek által végrehajtott szertartáson múlna Isten ajándéka? Nem, nagyon nem. Tehát én, mint református, be nem merített ember, nem kaptam a Szent Lelket? Az egyház megkerülhetetlen? Tehát amíg meg nem keresztelnek, addig kint vagyok a mennyből, aztán ha megkeresztelnek, bent vagyok? Hagyjuk az ilyen tévtanításokat. Nem emberek döntenek a másik ember üdvösségéről.

Ezzel szemben mit jelent az Ige?

Nézzük meg először a kontextust. Mit tesz itt Péter? Válaszol arra a kérdésre, hogy mit kell tenniük az embereknek. Elmondja. Térjetek meg, adjátok oda az életeteket Krisztusnak, és ennek adjátok fizikai tanúságtételét, keresztelkedjetek meg. 

És mi történik eközben? Kapjátok az Úr ajándékát, az Ő Szent Lelkét. Aki megtér, és ennek bizonyságtételét is adja, szembe megy a világgal, az azt jelenti, hogy benne az Úr Lelke munkál, megváltott ember. 

Ez a kettősség. nézzük meg, Péter erről már korábban is beszél az Apcsel 2-ben: "azt, aki Isten elvégzett tanácsa és terve szerint nektek adatott, gonosz kezek segítségével keresztfára szegezve megöltétek." (Apostolok Cselekedetei 2, 23). Istennek volt egy terve, megvalósult, de ettől még felelősség a tiétek. Ugyanez van itt is: Megtérés, bemerítkezés/megkeresztelkedés, és ekkor az Úr munkája elvégeztetik, az Ő Lelke segítségével történik mindez. Bizonyságtétel Isten és emberek előtt, hogy én vele járok. 

Tehát nem az egyik esemény követi a másikat, hanem egymás mellett történik a kettő. Az "és" szó itt nem azt jelenti, hogy azt követően. Ezt nem mondja az Ige. Tehát az emberi oldal, és ami mögötte van, az isteni.

Milyen alkalmazása van ennek? Hát a legcsodálatosabb. Nem rajtunk múlik. A Szent Lélekkel lepecsételt ember nem veszítheti el az üdvösségét. Isten hű és igaz. Halleluja. Ez életmentően jó dolog.

(Én azt hiszem, hogy ennek az Igeszakasznak ez a leginkább biblikus, leghelyesebb értelmezése. Azt hiszem, fontos alaposan megnézni minden szakaszt, gondolkodni, imádkozni, helyesen értelmezni. Ha nem értjük: hozzáolvasni, küzdeni vele, birkózni az Igével. Szövegkörnyezet, az Ige más helyei, a teljes képben mit jelent az adott Igeszakasz. Fontos, hogy helyesen értsük a Mindenható Atyánk szavát.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése