2018. június 24., vasárnap

Igaz szó - gonosz szó

"1 [Dávid zsoltára.] URam, ki tartózkodhat sátradban, ki lakhat szent hegyeden?
Aki feddhetetlenül jár, igazságot cselekszik, és igazat szól szívében;
nyelvével nem rágalmaz, nem tesz rosszat felebarátjának, és nem hoz gyalázatot rokonaira.
A semmirekellő utálatos a szemében, de az URat félőket tiszteli. Esküjét nem vonja vissza, ha kárt vall is.
Nem adja pénzét uzsorára, és nem fogad el vesztegetést az ártatlan rovására. Aki így cselekszik, nem rendül meg soha." 15. Zsoltár

Van egy parancsolat, a kilencedik: "Ne tanúskodj hamisan a felebarátod ellen!"(2 Mózes 20,16) Mi az hogy, hamis tanúzás? Például hamis tanúzás-e az, amikor az igazságot adjuk tovább egyik emberről a másiknak, tehát pletykálunk? "Hiszen ez az igazság!" Vagy hamis szó-e az, ha valaki azt mondja egy duci hölgyre szemtől szemben, hogy duci? Ezek igaznak tűnhetnek, de nem azok. Bűnök.


Azt olvassuk a fent idézett 15. Zsoltár 3. versében: "nem tesz rosszat felebarátjának". Ezzel már közelebb vagyunk az igazság megértéséhez. Az Úr Jézus maga határozza meg azt, hogy mik legyenek életünk keretei. "Jézus pedig így válaszolt: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. Ez az első és nagy parancsolat. Ehhez hasonló a második: Szeresd felebarátodat, mint magadat." (Máté 22,37-39) Ezt úgy nevezik, kettős szeretet-parancsolat. A kettős szeretet-parancsolat az, ami alapján cselekedeteink megítélésre kerülnek.

A keresztyénség nem morálfilozófia, nem a steril igazság a helyes, hanem ennél valami sokkal szebb számít. Lehet egy feddő szó szeretet, hiszen lehet az terelés a jó irány felé, de ugyanaz lehet gonoszság is, ha csak újra és újra ismételgetjük a másik bűneit megbocsájtás nélkül. A szív a döntő, ahogy olvassuk a kiemelt Igében is: "...szívében".

Más a két eset: az igaz szó, a feddés, és más a gonosz szó, a gyalázkodás.

A feddés jellemzően személyes vagy nyilvános, de minden esetre közvetlen szemtől szembe történik. Lehet valakit védeni a háta mögött, és személyesen terelni őt a helyes úton. A gonosz szó ezzel szemben inkább valaki háta mögött történik, szemtől szemben pedig meg sem szólalnunk.

Egy másik különbség a türelem és a segítség. Ha valakin változtatni akarunk, és elmondjuk neki, hogy mi az, ami nem helyes, akkor ehhez segítséget is adunk. Bátorítjuk a próbálkozásait, imádkozunk érte, támogatjuk őt. De ha mégsem tesz semmit, akkor pedig tudni kell türelmesnek lenni. Krisztus tanítványai is lassan értették  meg az Igéket, de Krisztus elmagyarázta nekik. Újabb és újabb esélyeket adott nekik, és újra és újra tanította őket. A gyalázkodó ellenben türelmetlen, nem lát, és nem is igazán akar változást látni. Szajkózza a régi bűnöket, és rombol, ahelyett, hogy építene. Csupán attól, hogy valakit szemtől szemben kritizálunk még ugyanúgy gonosz lehet a szavunk.

Az igaz emellett egy adott dologra koncentrál. Ha tényleg segíteni akarunk egy dologban nem olyan szavakat használunk, hogy "te mindig", vagy "te soha". Mi ezzel szemben szeretjük felnagyítani a saját jóságunkat, és lekicsinyítjük a másikét. Klasszikus példa:
"-Te mindig ezt csinálod!
-Mondj akár egy példát is, hogy ezt csinálom!"
Egyik sem előrevivő. Valaki támad, valaki pedig magát védi, de nem a valód problémán dolgoznak, csak veszekszenek. Ahelyett, hogy az egyik egy konkrét dolgot hozna fel, mint javítandó dolgot, vagy a másik beismerné, hogy bizony néha tényleg rosszul csinál valamit. Egyik sem az igazságot mondja, mindketten hazudnak, és ezzel rombolnak (ami egy közösségben leginkább a harmadik félt viselheti meg).

Az igaz szó végül valójában tájékoztat, a gonosz szó pedig a határon mozog a hazugság és az igazság között. Ez utóbbi bűnök nagyon gyakoriak. Vegyünk például egy áruház-lánc sörreklámját kiplakátolva a VB alatt: "A Carlsberg és a Dreher csak 139 Ft" - nagybetűkkel, alá kicsivel: 0,33-as kiszerelés. Igazat mond: jogilag szólva igen, hiszen minden ki van írva. Valójában viszont hazudik. A célja nem a valódi tájékoztatás, hiszen az sem baj, ha kicsit becsapjuk a vevőt. A lényeg, hogy vegye meg. Ez gyűlöletes Isten előtt. Vagy egy mostanában szokásos álláshirdetős plakát, gyönyörű emberekkel. Tuti, hogy nem olyan hibátlan arcú, és megjelenésű figurák dolgoznak annál a cégnél, mint amit a reklám sugall. De nézzünk csak egy jellemző esetet a saját életünkből: kiszínezzük a történeteket, hogy érdekesebb legyen. Nem nagy dolgok ezek, csak épp ferdítünk, csúsztatunk, nem beszélünk egyértelműen. Ezek ugyanúgy hazugságok.

Ezzel szemben Keresztyénként az igazság továbbadása a feladatunk. "De erőt kaptok, amikor a Szentlélek eljön rátok, és tanúim lesztek" (ApCsel 1,8) Ebben az Igében már ott van az erő forrása, a Szent Lélek, és az, hogy Kiről kell nekünk tanúságot tenni. Igaz módon, becsületesen, Isten erejében bízva.

Tehát a kettős szeretet-parancsolat az, ami alapján megítéli az Úr a szavainkat. Vizsgáljuk meg mi is saját beszédünket ez alapján!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése